Revolut recenze – (R)evoluce plateb kartou v zahraničí?

Revolut je britská fintech společnost, která svým uživatelům nabízí možnost držet v rámci účtu až 25 různých měn. Lze mezi nimi převádět za mezibankovní kurzy a platit v zahraničí skrze přidruženou debetní kartu zcela bez poplatků. Revolut byl založen v červenci roku 2015. V současné době má tento startup přes 1,5 milionu stažení a těší se velké oblibě uživatelů, včetně desítek tisíc z ČR. Není se čemu divit, v dubnu 2018 Revolut přišel s důležitým vylepšením. Uživatelé z České republiky si totiž mohou peněženku nabít v korunách zcela zdarma.

V této recenzi se důkladněji podíváme na funkce, které Revolut nabízí. Zkusím jej okrajově srovnat s dalšími konkurenty a podíváme se i na další silné a slabé stránky této aplikace. Pokud registraci na Revolut teprve zvažujete, pak je součástí recenze také odkaz na získání karty zcela zdarma.

Jak Revolut funguje?

Hned na úvod je třeba říci, že Revolut funguje jinak, než některé konkurenční služby. TransferWise a CurrencyFair totiž pracují na principu P2P sítě. Tyto platformy párují platby, které jdou proti sobě a vyměňují se pouze údaje o konečném příjemci. V praxi to zjednodušeně vypadá tak, že uživatel z ČR a USA, jejichž platby mají stejnou výši a jdou proti sobě si pouze vymění konečného příjemce (což je díky internetu okamžité a nesmírně levné). Žádná z plateb vlastně nepřekročí hranici své země.

Revolut namísto toho využívá mezibankovních převodů i kurzů a má tak svým fungováním mnohem blíže tradičním bankám. Velmi hezky je to vysvětleno a znázorněno na jejich blogu. I přesto, že společnost nabízí bezkonkurenční kurzy, musí nějak vydělávat peníze.

  • Nabízí placená členství a business účty.
  • Má podíl na zisku MasterCard z platby u obchodníka.
  • Placené spolupráce (zdravotní pojištění).
  • Poskytování úvěrů – s tím souvisí motivace uživatelů držet na Revolut účtu více prostředků (minimální top up, vault).
  • Poplatky za nadstandardní operace (převody a výběr nad měsíční limit, platby o víkendech, turbo transfers)

Oproti konkurenčním portálům je tu také další zásadní rozdíl – aplikace je koncipována pouze na Android a iOS – je svázána s konkrétním telefonním číslem a nelze ji prozatím využívat na desktopu (business účet ano, personal zatím bohužel nikoliv).

Co Revolut s debetní kartou umí?

Platby do zahraničí bez poplatků*

Revolut bez diskuse nabízí převod za nejlepší možné kurzy, jaké si lze v současnosti přát. Konverzi lze realizovat prakticky zdarma za mezibankovní sazby, které jsou poskytovány v reálném čase. Z hlediska poplatků tak vychází Revolut ještě o pěkný kousek lépe, než TransferWise.

U některých měn (EUR, GBP) je samozřejmostí i unikátní IBAN. V případě aktivace této funkce se zvolená měna chová jako separátní účet s možností přijímat i odesílat peníze.

*Jakkoliv se služba na grafu prezentuje jako bez poplatková, není tomu tak. Pokud se uživatel pokusí převést mimo čas FX marketu (např. o víkendu), pak je mu v závislosti na měně účtován poplatek 0,5-2 % z transakce. Je tu také poplatek 0,5 % za překročení měsíční hranice 6000 EUR. Není to nic, co by běžného uživatele zásadněji limitovalo. Konverze si lze pochopitelně načasovat tak, aby byly zdarma, na druhou stranu je dobré o poplatcích vědět.

Revolut karta

Díky kartě (Visa) budete moci utrácet peníze za mezibankovní kurzy například na cestách v obchodech nebo na zahraničních e-shopech. Karta si pochopitelně odčerpává i z jiných měn, pokud je v jedné nedostatek prostředků. Nicméně, jak už jsem zmínil výše, konverze o víkendech může být zpoplatněna a je dobré si hlídat zůstatky a plánovat útratu dopředu.

Pořízení karty je prakticky jediným nutným nákladem, stojí 6 EUR (u nás 99 Kč), nicméně za ty benefity rozhodně stojí. Čtenářům blogu jsem se pokusil domluvit výhodu a při nové registraci skrze tlačítko níže byste měli mít kartu včetně doručení zcela zdarma.

Získat Revolut kartu zdarma

Postup na získání karty

Další drobné funkce a vychytávky

Jedna z věcí, která se mi na Revolut líbí, je spousta drobných vylepšení, které aplikaci hodně přidávají a značně se podílí na celkovém pozitivním dojmu.

  • Vault – Zajímavá funkce, která zaokrouhlí vaši útratu na celé částky a přebytek pošle do trezoru. Fajn je, že Revolut umožňuje do trezoru posílat i pravidelné měsíční částky a uživatel tak může šetřit na co potřebuje a nastavit si konečné limity a cíle. Nejedná se však o spořící účet a vault tedy nenabízí žádné úroky.
  • Split expenses – možnost rozdělit náklady za transakci rovnoměrně mezi více uživatelů. Rozpočítávání nákladů jsem mockrát postrádal v zahraničí, kdy jsem cestoval s kamarády a rozumná evidence nákladů a souvisejících kurzů byla problém.
  • Instantní transakce mezi uživateli Revolut
  • Sledování nákladů – Revolut má tuto funkci integrovanou v aplikaci a každý uživatel si tak snadno udělá obrázek za co utrácí a v kterých měnách. Není problém si v pdf vyjet měsíční statistiky a vyseparovat si například údaje za jídlo. Statistiky se mi moc líbí, protože zadávat každý náklad ručně do samostatné aplikace je neskutečná otrava.
  • Rita – v případě, že se pokusíte kontaktovat podporu, budete muset nejdříve projít přes chatbota Ritu. Ta se pokusí na každý váš dotaz nalézt relevantní odpověď a teprve až když s vámi nebude vědět rady, odkáže vás na live agenta.

Revolut premium

S funkcemi ani zdaleka nejsme u konce. Revolut svým uživatelům nabízí placené členství, které stojí 6,99 liber/měsíc, resp. 174,99 Kč. Premium však přináší spoustu dalších výhod.

  • 2x vyšší měsíční limit pro výběr z bankomatu – 400 EUR/GBP.
  • Cestovní pojištění v ceně.
  • Neomezené převody (free účet je omezen hranicí 6000 EUR, poté za poplatek 0,5%).
  • Prioritní podpora 24/7.
  • Práce s kryptoměnami

Osobně však největší benefit spatřuji v turbo transfers. Jedná se o rychlé platby, které by měli dorazit k příjemci do 24 hodin. Ve free verzi Revolut je tato funkce zpoplatněna 140 Kč za transakci či ekvivalentem v jiné měně. Pro premium uživatele je tato funkce zdarma a je dokonce nastavena jako defaultní.

Nejdůležitější poplatky a limity

Vedení účtu, aplikace, převody a nabití peněženky kartou – zdarma. Filozofie je taková, že se platí pouze za na nadstandardní operace.

  • Transakce mimo hodiny FX market s poplatkem 0,5-2%.
  • Poplatek za premium 174,99 Kč měsíčně / 1750 Kč ročně (16% sleva).
  • Výběr z kteréhokoliv bankomatu 200 Eur/liber měsíčně zdarma, u premium členství je hodnota dvojnásobná. Výběr nad limit je zpoplatněn 2%.
  • FX transakce jsou limitovány 6000 Eury měsíčně, poté jsou zpoplatněny 0,5%.
  • Pro free účty zpoplatnění služby Turbo transfers (peníze u konečného příjemce do 24 hodin) – 140 Kč.
  • Poplatek za business účet od 25 liber či ekvivalentu v jiné měně měsíčně.
  • Je to hloupé, ale nabití skrze běžný převod zatím probíhá na Lloyds bank a pokud převádíte z České banky bude vám účtován poplatek. Lepší je využít kartu.

Poplatků je poměrně dost, nicméně při rozumném užívání se jim lze z 90% vyhnout. Více o poplatcích naleznete na příslušné stránce.

Srovnání Revolut s portálem TransferWise

Obě služby považuji za skvělá a komplexní řešení – rozhodl jsem se proto udělat i krátké porovnání. Koneckonců věřím, že spousta čtenářů by si ráda vybrala pouze jednu aplikaci a nechce mít v peněžence více karet, než je zdrávo.

  • Revolut u mě jednoznačně vede v kurzech. Má daleko propracovanější mobilní aplikaci a dobrou desítku užitečných funkcí k dobru. Je to karta jako stvořená pro cestovatele (cestovní pojištění) a nebojí se ani takových inovací, jako jsou kryptoměny.
  • TransferWise má zase desktopovou aplikaci a delší historii provozování. Na méně funkcí má více zaměstnanců. Pokud mohu po pročítání zkušeností různých uživatelů soudit, pak procesy méně drhnou, podpora je rychlejší a službu celkově vnímám jako o fous spolehlivější.
Porovnání výsledků na TrustPilot – Revolut (7,8/10) vs TransferWise (9,0/10)

Já jsem trochu extrém a tak nosím v peněžence obě karty a využívám obě aplikace. Řeším to tak, že větší obnosy zasílám přes TransferWise, kde mi vyhovuje přehlednější desktopové rozhraní. Upřímně, s mobilem mě nebaví moc pracovat a občas jsem líný napsat i SMS. Menší transakce a platby kartou v e-shopech pak dělám přes Revolut, který má mnohem výhodnější kurzy.

Rád bych vyzdvihl ještě jednu myšlenku. Poplatek, který uživatel platí se vždy projeví na podpoře a servisu. TransferWise jej za své služby účtuje všem bez rozdílu, Revolut pak pouze premiovým uživatelům, kteří mají ve frontě přednost. Právě podpora může být v některých okamžicích klíčová a je to důvod, proč Revolut v hodnocení na TrustPilot mírně ztrácí (má hodně free uživatelů). Premium účet a přednost ve frontě podpory má svůj význam a pokud budete aplikaci využívat více, je dobré to brát jako investici do své spokojenosti.

V každém případě jsem zvědavý, jak se bude konkurence vzájemně ovlivňovat a kde se nakonec ustálí poplatky. Myslím, že následující roky budou ještě hodně zajímavé.

Odkazy

Závěr

Na závěr musím říci, že naprosto chápu, proč se stala aplikace Revolut v tak krátkém čase tak moc oblíbenou. Léta byly u kormidla banky, které si za převody a další související operace účtovaly hodně vysoké poplatky. Najednou je tu svěží aplikace, která konverzi do jiných měn umožní zdarma a neštítí se nových inovací. Naopak, hází je svým uživatelům jako na běžícím pásu.

Za necelé tři roky existence tak přinesl Revolut ve sféře plateb do zahraničí významný pokrok. Stal se jedním z nejvýznamnějších hráčů a pro mnohé i pomyslnou jedničkou v tomto odvětví. Jsem moc zvědavý, kam se bude aplikace i celé odvětví plateb dále vyvíjet.

Co myslíte vy?
Máte zkušenosti o které byste se chtěli s užíváním Revolutky podělit?

P.S. Silně doporučuji pročíst si také osobní zkušenosti – komentáře Jakuba H. Ty popisují, jak frustrující může být jednání s podporou.

Revolut recenze – (R)evoluce plateb kartou v zahraničí?
5 (100%) 1 vote

Poslat článek na výlet. Sdílet!

19 komentářů

  1. Chtel bych se zeptat jestli nemas blizsi zkusenosti s top up limity. Jsou zda se ruzne pro jine zeme a i jednotlive klienty.
    Aktualne mi aplikace ukazuje 30000EUR rocni limit a neni mi jasne jak je toto pocitane, nedejboze abych v aplikaci zjistil nekde denni limit.

    Dohledatelne informace o top-up limitech jsou celkem vagni, a neni mi jasne jestli se vztahuje na vsechny top-upy. Viz:

    “Try and top-up your desired amount. If the amount is over your top-up allowance, you will receive a pop up message notifying you of the daily limit for that card and how much you can top-up today. If you wish to top-up more than your daily limit, you can use another debit or credit card, alternatively top-up via bank transfer.”

    Nebo treba vyroky tohoto typu: “however your daily top-up limits will increase over time.” me moc nepotesily.

    1. Hmm, vidíš. Já mám roční top-up limit jen 15k EUR. Údajně mi měli přidat po ověření identity dalších 15k EUR (což jsem udělal), ale nějak se to nestalo. Celkově mi přijde, že to nemají moc jednotné a v podmínkách je chaos. Tohle je třeba docela úsměvná zkušenost:

      https://community.revolut.com/t/yearly-limit/2828

      Upřímně, při hlubším studování Revolutu a jejich podmínek jsem dost často narážel na věci, které si protiřečily, případně nebyly dostatečně vysvětleny.

  2. Tak jsem se zkusil v aplikaci zeptat na supportu. Po 4 hodinach (nastesti neni nutne u toho sedet) jsem si mel moznost promluvit s velice zmatenym clovekem.

    Co se tyce daily top-upu – asi se nevztahuje na bank transfery ( u me 6250 czk, coz jsem musel zjistit pokusem o nahrani vetsi castky), ale zapocitavaji se do rocniho limitu. Takto jsem to pochopil z jeho zmateneho vysvetleni.

    Ptal jsem se take na tu uvadenou moznost zvyseni limitu nahravanim ruznych dokumentu a bylo mi receno at mu je klidne hodim do chatu, ze to “nekam” preda. S diky, jsem odmitnul nahravani velice senzitivnich informaci do nejakeho chatu, navic v ceskem jazyce by mi je nejspise hodili zase brzo zpatky.

    Na konci uz byl zoufaly a nabidnul mi eskalaci na “top up limit” team, na ktery je aktualni cekacka 96 hodin.

    30000 EUR mne nejak zasadne neomezuje, ale chtel jsem Revolut pouzivat dlouhodobe a vklady i vybery na kuprikladu ten Mintos se oba do limitu zapocitavaji a muze to naskakat. Nemluve o tom, ze nikde nezjistime co se stane s poslanou platbou na Revolut ktera uz limit prekroci :O

    1. Mockrát díky za neskutečnou nálož praktických informací a doplnění! Jak je vidět, procesy u Revolutu stále trochu drhnou a nemají je ani zdaleka vychytané. Řešit vážnější problém s podporou někde na cestách by se mi vážně nechtělo.

      1. Tak mam zase trochu vic zkusenosti a par sedivych vlasu navic;

        Protoze jsem chtel prevest vice nez 6000EUR a vyhnout se poplatku, tak jsem to spojil s objednanim Premium clenstvi a Premium karty s dvoudennim express dorucenim.

        Dnes je to 23 dni po objednani karty a karta nikde. Pri dotazovani kde se karta nachazi, jsem byl nucen, at uz aplikaci, nebo konzultanty na supportu aktualne objednanou kartu jiz trikrat zablokovat a objednat “novou”. Nyni uz tedy ctvrta karta mi pry prijde “zitra nebo v nejblizsich dnech”, coz je standardni odpoved pokud se Vas chteji na supportu zbavit. Pokud to opravdu overuji, tak se Vas zeptaji na adresu doruceni, protoze ji sami v systemu u Vaseho uctu nevidi. Pak vam reknou, ze karta je vytistena ale je problem s dorucovaci spolecnosti a do dvou dnu karta prijde. Toto mi bylo v ruznych obmenach receno cca sestkrat.

        Zaroven jsou to dnes ctyri tydny, kdy jsem zacal resit navyseni top-up limitu se supportem a az dnes mne byl navysen! Nutno rici, ze doba odpovedi se snizila markantne oproti free uctu. Kvalita, bohuzel zustala na stejne urovni. Konzultanti vam nejsou schopni rict dopredu jake dokumenty chteji, jak s nimi nakladaji a co v nich konkretne hledaji. Zaroven jak ubihaji dny a pripad se eskaluje na specializovane oddeleni s klasickou cekaci dobou az 96 hodin dokumenty ktere jste uploadovali se ztraci a konzultanti nevi kde jsou nebo proc je po vas nekdo chtel.

        Zacal jsem pres nahravani dokumentu primo v sekci ukazujici top up limit. V teto sekci je jasne psane jake dokumenty chteji a to 3 posledni vyplatnice, a/nebo vypis z uctu z prichozi transakci a/nebo vypis z uctu ukazujici platebni prikaz vuci Revolutu. Nahral jsem posledni dva dokumenty, nacez se rozjela prehlidka nekompetence zakaznicke podpory Revolutu.

        Postupne jsem byl pozadan o smlouvy dokladajici puvod penez z vypisu, aktualni balance vsech mych uctu, byl jsem tazan jaky je muj vztah s Mintos Marketplace. Nekde u Jose Armanda bylo rozhodnuto, ze potrebuje videt i ty posledni tri vyplatnice. Nikdo z techto nekolika lidi mi nebyl schopen rici, jaka je relevance danych dokumentu a uz vubec ne jakym zpusobem to ovlivni celkovou vysi limitu. Ani v jednom bode jsem nebyl dotazan o jaky limit mam vlastne zajem. Vsechny tyto dokumenty v ruznych obmenach byly vyzadovany nekolikrat od ruznych konzultantu, ackoliv vse bylo v chatu v historii. V prubehu techto vyjednavani me byl limit v jednu chvili dokonce snizen z 30 000 na 20 000EUR.

        Chtel jsem otestovat podporu a rozdil oproti free uctu. Proto jsem taky nakonec naposilal dokumenty, ktere jsem nemusel ani bance ukazovat pri vyrizovani hypoteky. Hazeni super senzitivnich dokumentu do nejakeho chatu ani nezminuji.

        Jedna se o bezkonkurencne nejhorsi customer support co jsem doted potkal.

        Jeste pozor na Premium ucet, kde za zruseni Premium planu strhnou castku ve vysi dvou mesicnich poplatku.

        1. Jakube. Budu se opakovat, ale skutečně díky za tvé komentáře a sdílnost. Tvé osobní zkušenosti jsou obrovsky hodnotné.

          Já jsem se bohužel (bohudík?) ani zdaleka nedostal do podobných míst. Vlastně jsem nepotřeboval nijak navyšovat limit a využívám kartu i službu tak jak v základu běží a leží na mikro transakce v součtu několik tisíc Kč měsíčně. To, co popisuješ je vážně síla. Levá ruka neví, co dělá pravá.. pomalu horší, než státní správa a to se jedná o progresivní fintech startup.

          Jak to ovlivnilo tvůj celkový názor na Revolut? Chceš jej i nadále využívat, nebo se poohlédneš jinde?

          1. Rad se podelim o zkusenosti.

            Zaroven muzu s prekvapenim prozradit, ze mi dnes karta konecne dorazila (jedna se o Mastercard a ne Visa co mas ty, ale netusim jestli jde o globalni zmenu). Krome toho, ze se mi zda nevalne kvality a uz od otevreni je usmudlana a jsou videt otrepy po vyseknuti tak ma pekny minimalisticky design;

            – Na predni strane je pouze jmeno, logo Revolut a MC a cip. Chybi cislo karty, at uz natisknute nebo embosovane. Vse je nenapadnym malym textem na druhe strane.

            Revolut mi dost pripomina Kiwi.com. Kdy jde o (radoby) revolucni start up o kterem se vsude pise, ale v pozadi toho jsou spatne pracovni podminky, nejasne procesy a z toho vychazejici kvalita customer supportu. Kiwi jsem mel moznost nahlednout pod poklicku a videt falsovani recenzi na Trustpilot, Glassdoor i Facebooku (tam uz radeji reviews vypnuli) a hlavne nemoralni okradani zakazniku, kteri jsou nuceni napriklad dokoupit zavazadlo ackoliv v letence uz je davno zahrnute nebo odmitnuti refundovani letenky, ktera nikdy ani nebyla zabookovana, tudiz zakaznik nemel jak odletet. Tohle se mi zda podobne u Revolutu kdyz ctu nektere neodchycene Glassdoor recenze nebo nazory z verejnych for. Management a jejich touha po raketovem rustu a preklopeni firmy do ziskovosti obcas ma takovy dopad. Tot k memu nazoru a obrazku Revolutu. A jejich verejne propagovana snaha o 100 000 uzivatelu v CR do konce roku tomu odpovida.

            Nicmene co se tyce pouzivani Revolutu, je to pro mne stale nejlevnejsi volba pro prevody strednich az vysokych castek. Jedine co zbyva, je se zbavit nutnosti drahe SWIFT platby pri top upu vetsich castek pres ucet.
            Stejne tak kartu rad vyzkousim pri navstevach v zahranici.
            Pro moje par-dolarove nakupy na Aliexpress ale jeste musim udelat realne porovnani jestli neni usetrena castka na levne konverzi naprosto zanedbatelna.

            Takze pres moje vyhrady a vzhledem k tomu, ze jsem uz tim nejhorsim snad prosel pri zvysovani limitu, budu Revolut vyuzivat ve free verzi i nadale. Stejne jako obcas “zneuziji” Kiwi.com na vyhledani sloziteho routingu a koupim jinde.

            Zaroven souhlasim, ze absence “desktopove” aplikace pusobi velice zvlastne, az amatersky. Na druhou stranu, mozna to jen ukazuje na snahu Revolutu orientovat se spise na mikroplatby.

            Mimojine jsem nedavno objevil malo propagovany automaticky top up, ktery se mi zda jako dalsi zajimave zlepseni pri pouzivani fyzicke karty, bez nutnosti hlidani aktualniho zustatku na karte. Ale je to taky feature, kterou musim napred otestovat. Prvni google vysledky totiz opet odkazuji na stiznosti na nefunkcnost nebo/a nejasna pravidla, kdy se automaticky dorovna zustatek pouze kdyz platite kartou, ale ne kdyz penize odejdou jinym zpusobem.

          2. No, je to zajímavé.. ale skutečně mají pro free účty Visu a pro Premium Mastercard. To mi přijde poměrně zvláštní přístup, ani mě to nenapadlo zkontrolovat, protože jsem myslel, že to bude jednotné.

            Taky mi přijde, že se o Revolutu hodně píše. Byť je skutečně zdarma, tak služba, která nabízí přesně to samé, jen s drobným poplatkem (TransferWise) je tu už od roku 2011. Nevím, jestli udělá takový rozdíl v marketingu, když je něco vedeno jako “zdarma” vs. “drobný poplatek”. Trochu mi to přijde jako když Apple zveřejní něco, co má Windows už léta a tváří se, jako když vymysleli něco, co ještě neexistuje :-). Ale tak co, jako spotřebitelé můžeme být rádi, že je tu víc takových služeb. Konkurence je pro nás dobrá a ve finále na tom vyděláme.

            Já s tím desktopem někde četl, že jej plánují. Už teď je pro business účty a vypadá fakt dobře – jen škoda, že to není priorita. Typicky třeba já jsem člověk, který bez počítače nedá ani ránu.

            Nakonec nezbývá popřát, ať je trápení s podporou u konce a vše šlape jak má. Na druhou stranu, Tvé komentáře jsou vážně jako druhá recenze :-). Vážně si jich cením, díky.

  3. Ted jsem pouzival Revolutku mesic pri cestovani po USA. Utratil jsem na ni neco kolem 3000USD a jsem spokojeny. Jedine na co bylo opravdu potreba myslet byly vikendove kurzy. Prevadel jsem na Revolut postupne a obcas mi to nevyslo a o vikendu mel na karte koruny a ne dolary a platil jsem premium.

    Nabiti ceskou kartou v korunach zadarmo je parada.

    1. Díky za sdílení zkušenosti JH. Já byl v USA cca 4 roky nazpět na 3 měsíce a tehdy podobné systémy ještě nebyly. Snad jedinou nevýhodu to má v tom, že jsou strašně nízké limity pro výběr z bankomatu. Na druhou stranu, zrovna v USA se snad bez karty nedá žít a hotovost moc lidí nepoužívá :-).

  4. Kurzy mimo hodiny FX mi přijdou jako dost zásadní nedostatek v přehlednosti, zvlášť u karet: Tam nejdříve dochází k blokaci částky a typicky až po pár dnech ke stržení částky (zaúčtování). Strhává se částka – co jsem viděl – podle kurzu v den zaúčtování. Což dává smysl, obchodník se může rozhodnout částku nakonec nestrhnout a pro banku by použití kurzu z času blokace znamenalo, že bude jistit kurz. U Revolutu je ale otázka, jaký to bude mít vliv na příplatek za konverze mimo čas FX. Nejspíš bude hrát roli čas zaúčtování, který ale neovlivním. A dovedu si představit, že třeba při nákupu v Austrálii to vzhledem k časovému posunu vůči UK bude vycházet často špatně.

    Jaké máte zkušenosti v tomto směru?

    Možná by stačilo po platbě dělat konverze ručně (například: mám jen CZK, zaplatím v EUR, pokud možno ještě stejný den ve vhodný čas udělám konverzi z CZK na EUR a v čase zaúčtování se mi strhnou EUR), ale to bude trochu opruz.

    K dobíjení – čekal jsem, že za dobití kartou si budou něco účtovat, ale nic. Where is the catch? https://blog.revolut.com/top-up-your-account-in-czech-koruna-czk/

    1. Díky za komentář v6ak.
      Mimo hodiny FX jsem ještě nepřeváděl. Kartu využívám na spotřební věci – nákup na Amazonu, Aliexpress a podobně. U těchto ručních nákupů si to vždy časuji. Tipl bych si, že právě tohle by měl ohlídat onen poplatek 0,5% a člověk by neměl nic doplácet.. ale jak už u Revolutu bývá zvykem v poplatcích mají poznámku pod čarou, že nic negarantují. Takže upřímně, nemám tušení. A jako obvykle – asi se bude každá zkušenost značně lišit.

      Také mě překvapilo, že mají kartu zdarma. Někdo si asi spočítal, že náklady na zákazníka jsou vzhledem k jeho hodnotě nízké. Právě nabití kartou zdarma u nás spustilo mohutnou vlnu registrací, takže i z hlediska akvizice si myslím, že je to pro ně výhodné. Oni si to potom vezmou jinde (placená členství, z hlediska půjčování fungují jako banka, apod.).

      1. Díky.

        Podle toho, co jsem si dohledal, to vypadá, že poplatek účtují podle času blokace a celkově kurz nejspíš taky (našel jsem něco o „locking exchange rate“ nebo tak něco). Což je trochu divné, ale nejspíš moc nepočítají velkým množstvím nedokončených plateb (proběhne blokace, ale transakce se z nějakého důvodu nakonec nezaúčtuje).

        Vypadá to, že FX hours jsou prakticky celé všední dny (možná s výjimkou poslední minuty v pátek), ale podle časového pásma Europe/London, tedy o hodinu posunuté proti ČR. Fajn, že si nemusím moc hlídat, jestli nenakupuju třeba už pozdě večer.

        Dodatečné konverze tedy asi nepovedou k požadovanému efektu, musel bych konvertovat částku předem. Může tedy být dobré si v některých měnách držet nějaké částky (podle situace). Ale i s tímto poplatkem většinou vyjdou kurzy výhodněji než většina konkurence.

        Nabití karty zdarma – jeden háček tu vidím, i když to je na straně banky a spíše specialita konkrétní instituce než pravidlo. Nejspíš se to prověde skrze zahraniční bránu, což u Banky Creditas znamená navýšení cca o 1 %, protože se provede dvojitá konverze CZK->EUR->CZK.

        Když nad tím tak přemýšlím, snaha získat hromadu zákazníků nabití zdarma dává smysl. Hádám ale, že nabití kartou nebude zdarma navždy, dlouhodobě by při těch sazbách a poplatcích neměli moc z čeho žít. Placené členství je IMHO spíše doplněk, kterým nezvládnou dotovat vše.

        1. Díky za super komentář!

          Jen k poslednímu odstavci. Já myslím, že Revolut má ty poplatky namíchané tak, že na tom netratí. Vlastně to mají udělané docela chytře tak, že se služba tváří jako “zdarma”, to je pro ně marketingově hodně výhodné, ale na pozadí je spousta šikovných limitů a omezení. Docela zajímavé je, že mají provizi z každého nákupu, který by šel vydavateli karty.

          Někde jsem četl, že v současnosti mají v ČR přes 30k uživatelů a chtějí jich mít do konce roku 100k. Jakmile si naberou tuhle kritickou základnu (kterou třeba ukradnou konkurentům jako TransferWise), mohou si ji vždy ohlídat. Ale jo, souhlasím. Poplatky možná časem přijdou.

  5. Ano, provize z plateb kartou mají. Pochybuju ale, že to bude víc než zaplatí za nabití kartou – spíš naopak. Jinak by to bylo takové finanční perpetuum mobile… A je celkem reálné počítat, že ke každé platbě kartou se peníze musely někudy nabít, a to nejspíš opět kartou. Platby převodem budou vycházet ještě hůř. Poplatky za platbu kartou prakticky jistě přijdou, snad v té době bude normálně fungovat i převod z ČR. (Zase čím víc budeme dobíjet CZK kartou, tím víc bude motivace nabídnout převod na českou banku.)

    Premium – jistě to něco přinese, ale stěží půjde odtud dlouhodobě dotovat free účty. Hádám, že premium bude mít zlomek uživatelů. Revolut láká na úspory, a s tím ty poplatky pro mnoho lidí nepůjdou dohromady – a to často i racionálně. Případy, kdy malá skupina platících uživatelů dotuje velkou skupinu free riders, nějak fungují, ale základem je, že free rider nebude stát moc. To zde asi splněno nebude.

  6. Jen jsem tím chtěl říci, že mají spousty drobných zdrojů. Normální smrtelník by je považoval za takové všude poházené drobky, ale Revolut je spolu s různými chytře nastavenými limity nastavil tak, aby na tom neprodělal a měl šanci z každého uživatele vytřískat nějaký zisk.

    V prosinci 2017 firma dosáhla bodu zvratu, čili jim ten model asi nějak funguje. https://tyinternety.cz/startupy/revolut-dosahl-break-even-chysta-globalni-expanzi-uz-ma-vice-nez-15-milionu-zakazniku/

  7. Zkušenosti z podporou mám vesměs špatné, vždy to bylo na dlouho, velká zoufalost, navíc s nutností vše psát na mobilu.

    Zvýšení ročního limitu se mi povedlo v pohodě – poslal jsem printscreen z Lendy.co.uk o odeslané platbě na Revolut a z Mintosu o připsané platbě z Revolutu, a bez dalšího chatu mi zvedli limit. O měsíc později obdobně, nyní mám limit 100k EUR.

    Zkušenosti mám dobrou s převody na účet v CZK – za 3 dny byly na účtě jako lokální platba z komerčky, bez poplatku. Převáděl jsem tak i desítky tisíc.

    Dál mám starší zkušenosti s platbou ve Švýcarsku – měl jsem nějaké CHF převedené, ale ne dost. Platba neprošla na nedostatek zůstatku. Prošla napodruhé, když jsem tam převedl dost peněz. A funguje to také, když je nulový zůstatek v měně transakce. Ale evidentně, když je tam nenulový, ale ne dostatečný, tak to nefungovalo (ale to je asi rok zpátky, třeba už to opravili).

    Celkově jsem spokojený, mám rád služby zadarmo, i když to stojí nějaké časování 😉

    1. Díky za komentář, tx.

      Jo, ta podpora je hodně skloňovaná všude. Existují lidé, kteří jsou bez problémů, ale pak je i spousta uživatelů, kterým to komplikuje život. Díky za zmínku o screenech z Lendy a Mintosu, třeba to jednou také využiji.

      Hmm. Je fakt, že když píšeš o tom s tím nedostatečným zůstatkem, párkrát jsem na to také narazil. Když je stav nula, částka se strhne v pohodě z jiné měny. Když je vyšší, než požadovaná, tak taky všechno OK. Jen mi zatím úplně nešlo čerpat ze 2 měn naráz, když byl jedné nedostatek.

Leave a Comment

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *