Zamyšlení nad P2P portály, blogy a referral systémem

Poslední měsíce nebyly pro řadu lidí s vyšší expozicí v P2P jednoduché. Sám se přiznám, že jsem neměl moc náladu psát a věnoval jsem se údržbě fóra, bilancování a starším textům. Další report, kde zmíním i několik strastí z posledních dnů vyjde už normálně za měsíc.

V dnešním článku bych rád detailněji popsal jak funguje partnerství online projektů (tedy většinou blogů) a platforem. Mým úmyslem je, aby začínající investoři trochu nahlédli pod pokličku a mohli činit kvalifikovanější a zodpovědnější rozhodování. Sám se v tomto prostředí od určité doby pohybuji a mám-li být upřímný moc se mi nelíbí, kam systém spolupráce směřuje.

Popíši některé nástrahy, které referral přináší a možná i pár nápadů, jak by se to dalo změnit, aby to celému P2P odvětví pomohlo.

Jak referral (affiliate) systém funguje?

Systém doporučování zažíváme na vlastní kůži dnes a denně.

Kde jsi koupil tuhle židli (foťák, počítač, kávovar…)? Jsi spokojený? Co ti vadí? Přemýšlím o něčem podobném. Pokud vám někdo položí podobný dotaz, stáváte se důvěryhodnou osobou a vaše zkušenost je informace, kterou druhý člověk potřebuje aby učinil důležité rozhodnutí.

Affiliate marketing na tento vztah myslí a podporuje ho bonusem pro obě strany. Jednomu, že byl tak milý a ze všech možný produktů doporučil právě tento. A druhému jako drobný dárek, pozornost či další výhodu před konkurencí.

Zní to neškodně? U většiny produktů tomu tak opravdu asi i je.

Není současná situace už za hranou?

Referral dobře funguje tam, kde kupujeme mixér, pračku, robotický vysavač. Asi jsme za jedno v tom, že člověk, který si najde týden čistého času a vyzkouší a porovná 10 mixérů si svou odměnu za doporučení nejlepšího z nich zaslouží.

Problém je, že investování zvláště v tak nové oblasti jako je P2P lending je dle mého názoru docela jiná kategorie. Nabízí se spoustu otázek.

  • Měl by systém referralů a affiliate v tomto odvětví vůbec existovat? Nestávají se blogeři určitou formou moderních finančních poradců? Neměli by mít patřičné vzdělání?
  • Jakou část odpovědnosti na úspěšnosti investice vlastně doporučující má? Pokud se někdo registruje přes recenzi, bylo to do jisté míry (třeba i minimální) na základě psaného textu.
  • Nemůže být doporučující strana ovlivněna získáním bonusu? Já si myslím, že se to děje a tím dochází i ke zkreslení podávaných informací.

V krajním případě si bloger uvědomí, že zkušenost je komodita, kterou lze skvěle prodat. Začne zkušenosti systematicky vyhledávat a usilovat o ně. Jen aby napsal článek, zkušenost vytěžil a přesunul se na další oblast.

Některé subjekty budou tíhnout k tomu recenzovat jednu platformu za druhou. Mezi doporučujícími bude vznikat čím dál větší konkurence a začínajícím investorem může být manipulováno. Jaksi tu zcela chybí úplně nezávislý, objektivní kanál.

Tohle přece nemůže být dobře.

Vyhovuje aktuální stav platformám?

Může se zdát, že ano. Nicméně já si myslím, že z dlouhodobého hlediska může být nesprávně uchopený program spíš na obtíž.

Pokud má většina investorů zkreslené představy o investičním produktu (a jsou to namlsaní začátečníci), jak se asi tato skupina zachová při prvních problémech? Zůstane se svými názory v tichosti? Druhá věc je, že pokud platforma buduje propagaci především na principu spolupráce, pak je to rovněž nesmírně svazující. Připomíná to stav obchodních domů a slev. Nabízí se další záplava otázek:

Jaký typ investora slyší na 1% bonus? Budou blogeři dále propagovat, až jednou platformy referral zruší nebo hodně omezí? Budou stránky ve vyhledávání vypadat i nadále takto?

Problém je, že řada textů není přirozená, ale uměle vykonstruovaná. S fórem teď na druhou stranu narážím na trochu jiný extrém. Řada uživatelů jej využívá k ventilaci nejrůznějších problémů a na můj vkus je to poměrně negativní kanál. A opět, není se čemu divit. Kde jinde se dá diskutovat o problémech než v rámci investorských skupin?

Pozitivní recenze na Trustpilot končí referral kódem, negativní většinou smázáním a Facebookové stránky platforem rovněž nebývají objektivní.

Co by mohly platformy zlepšit?

Myslím, že do celého odvětví potřebujeme dostat více reality a zdravého očekávání.

Možná namítnete, že platformy by měly být tak dobré, aby si nemusely platit armádu propagujících. To je ale zvláště v počátcích obtížný, až nereálný stav. Momentálně i začarovaný kruh – být jedinou platformou, která tento systém nemá může být rebelské, ale i hloupé zároveň, protože nedáváte absolutně žádnou motivaci k napsání prvních článků a tvorbě zkušenosti.

Celý systém je na referralech dávno postavený. Tato komponenta kvůli prostředí patří při vývoji platforem (zvláště zahraničních) v podstatě na startovní čáru.

Navíc, systém doporučení je prvek, který sám o sobě do sdílené ekonomiky patří. Musíme brát v úvahu, že ať je systém jaký chce, čtenář jej může i nemusí využít, případně si může referrující stranu vybrat.

Co tedy změnit?

  • Udělat z provize doporučující strany proměnnou. Dýško v restauraci. Zkrátka aby mohl nový investor třeba po měsíci říci: “Hele kámo, to cos mi popisoval není úplně realita, plno věcí jsi nenapsal. Proto nechci, abys z mých peněz dostal plnou výši provize, musí ti stačit přinejlepším půlka a níže k tomu přikládám objektivní důvody.” Platformy ušetří, pisálek má zpětnou vazbu a investor je zpátky na prvním místě.
  • Ze strany platforem si spolupráce vybírat a umožnit ji jen hrstce partnerů. Tohle může znít úsměvně, ale bavil jsem se o tom s jednou affiliate manažerkou a vážně zvažují, že ukončí spolupráci s lidmi, kteří píší výhradně pozitivně a nerealisticky. Publikum, které tito jedinci doporučují má pak zcela odlišná očekávání.*
  • Otevřít investorovi referral a affiliate až třeba po roce konkrétní zkušenosti s platformou. Setkal jsem se s recenzemi portálů kam se dotyčný ani neobtěžoval registrovat a zkušenost jen opsal (!).
  • Nevázat odměnu na hotovost, ale na procentuální navýšení výnosu u dané platformy. Případně nutnost odměnu na určitý čas proinvestovat.

*Proč partnery omezovat? No, řekněme, že nastane “ideální stav” a každý bude ochoten doporučit. Maminka na mateřské, kávičková life-style blogerka, cestovatel a fotograf… Nebude spektrum doporučení od takových lidí investiční platformě spíš ke škodě?

Co by mohli změnit blogeři?

Nepoužívat referral že?

Problém je, že i ten se stal konkurenční výhodou. Články, které jej mají téměř vždy budou úspěšnější. Je to proto, že lidé bonusy hledají, dává proto smysl jim je nabídnout. Tento argument však chápu a nedivím se mu. V oblasti investování platí, že kdo umí tak investuje a kdo neumí, tak o tom píše.

To ale není jediný důvod. Pokud je pisálek zodpovědný, tak po emailu funguje jako podpora, snaží se aktualizovat data. Napsat článek a udržovat ho není jen tak – některé recenze jsem přepsal více než 10x, snad se stovkami revizí, protože za 5-6 let se toho strašně moc změnilo – včetně plošného zavedení referralů.

Nicméně i v rukách nás blogerů se nabízí spoustu věcí, které bychom mohli změnit. Spíše co se týče naší filozofie.

  • Měli bychom nakreslit čáru do písku. Cokoliv za jistou hranicí zkrátka nedělat. Byť to znamená si vědomě omezit zisk, je lepší se na sebe ráno sám do zrcadla podívat se ctí (a pak upalovat do fabriky).
  • Nedělat kvantitu. Popsat co sám využívám s klady i zápory, které k tomu vnímám a konec, jít od válu.
  • Popsat způsob zacházení, předložit fakta ale nedoporučovat. Hlavně nedoporučovat a žádné taktiky typu FOMO. Každý, ať se rozhodně sám. Mimochodem, jestli čtenář využije referral nebo ne nehraje roli. Naše spoluodpovědnost na celém procesu je tam v každém případě. A kdo říká, že ne tak si lže do kapsy.
  • Aktualizovat. Teď nemyslím jen referraly, které lákají na staré podmínky. Celé texty, občas to po sobě projít a doplnit.
  • Psaním budovat komunitu, která si zakládá na věcné argumentaci a rozmanitosti názorů. Ne stádo oveček, které zbaští vše co jim kdo předhodí. Pochopit, že neobjektivitou škodíme.

Tož asi tak, pro začátek.

Závěr

Tímto článkem nechci moralizovat či tvrdit, že je referral dobrý nebo špatný. Bude takový jaký si ho komunita udělá. Chci jen říct, že neexistují nezávislé rady (tady ani jinde). Čím dřív si to čtenář uvědomí, tím lépe pro něj. Zároveň si také myslím, že nový investor by neměl být pouhou komoditou. Je potřeba mu dát při rozhodování vyšší pravomoc.

Proč takové načasování tématu? Protože tu máme zátěžové testy jménem moratorium a Covid. Platformy teď potřebují nové investory a tlak na registraci bude za pár měsíců větší než dříve. Referral některé platformy odvádí od krizové komunikace. Je zkrátka mnohem snazší navyšovat provize, než se postavit problémům čelem a udělat něco pro již existující komunitu investorů a být vůči ní transparentní.

S investováním však teď nikdo rozumný nepospíchá a je to tak správně. Bude skvělý čas P2P sledovat, mít tam menší vklad a třeba se k němu vrátit ve větším později.

Dále mě upřímně zajímá, jaký má na referral názor čtenář blogu, resp. uživatel fóra. Je to něco co zatím v tichosti akceptujeme, ale je to tak správně? Existuje míra referralu která je už obtěžující? Nebo referral do investování nepatří vůbec?

Třeba mi na tyto otázky pomůžete najít odpověď. A jako vždy díky za přečtení článku, těším se na komentáře.

Poslat článek na výlet. Sdílet!

6 komentářů

  1. Ahoj. Myslím, že referall patří do článků. Když si někdo dá práci a napíše X stránek textu / natočí videa, tak proč ne. První text, který jsem o investicích četl byl o Mintos. To mi vlastně přivedlo k aktuálnímu “koníčku” s názvem investování. Začal jsem číst knihy, sledovat cashflow a samozřejmě i investovat. Btw na forum se dívám, ale nic nepíšu. Přijde mi to, že spousta lidí si tam přijde zanadávat a řešit furt něco. Já třeba u Mintos nechal všechny peníze co jsem tam poslal a nechám to být. K tomu mám i akcie a etf.

    1. Ahoj, díky za komentář. Jo vnímám to podobně, použití podmínit rozsahem / kvalitou práce

      Je fakt, že s fórem je to teď z více důvodů na negativnější notu. Je to dáno i povahou problémů. Investoři, kteří jednou nastaví AI a moc neřeší nemají důvod tam chodit. Je to zkrátka příliš náročné a otravné pro něco co sis nastavil tak aby to fungovalo jednoduše. No, když máš na Mintosu 100 tisíc v eurech a krachnou ti 3 poskytovatelé, pak už se v tom šťouráš trochu více.

  2. Popravdě, referral je jen forma propagace a je nutno k ní tak přistupovat (čest výjimkám). O nestrannosti doporučujícího bych si moc iluzí nedělal (čest výjimkám). Myslím ale, že při troše zdravého rozumu se osobní motivace dá celkem odhalit, ale o tom koneckonců píšeš.

    1. Díky Honzo za komentář.

      Souhlasím, ono je to složitější téma a myslím, že pisatel se může od nestrannosti snadno odklonit i nevědomky. Právě proto mi přijde fajn to zmínit a dát o tom vědět hlavně začínajícím, kteří třeba vůbec o referralech netuší.

  3. Ahoj Lukáši, díky za zajímavý názor a perspektivu. Myslím si, že stejně jako v jiných ohledech života to dojde na charakter člověka, který s referralem přichází. Existuje spousta pojišťováků, kteří tlačí produkt jen kvůli provizím, na druhou stranu je pak také velké množství těch, co prodávají jen to, v co věří. Stejně tak je to i u bloggerů a jiných tvůrců.

    Každá recenze by měla obsahovat vlastní zkušenost, negativa a pozitiva a také by mělo být dohledatelné upozornění na to, že jsou odkazy předmětem affiliate marketingu. Nerad patronuji čtenáře a po přečtení takové recenze je pak vždy závěrečné rozhodnutí na nich.

    Řekl bych taky, že je důležité hledět na blogery jako na podnikatele. Pro většinu blogerů bez vlastních produktů jsou referraly výhradním zdrojem příjmu, takže jim nezbývá nic jiného, než je v nějaké rozumné formě produkty a služby propagovat. Pokud by to nedělali, došlo by v 99 % případů k tomu, že s blogem praští, protože ho dotují ze svého a nemají finanční motivaci v psaní pokračovat (ta je strašně důležitá potom, co vyprchá počáteční nadšení pro věc).

    Druhá věc pak je i dojem samotných čtenářů. Narazil jsem na statistiky, které říkají, že malé množství kvalitních produktů, ke kterým má blogger vztah, se prodává mnohonásobně lépe než hromada šmejdů. Takže vztah mezi bloggerem a firmou, kterou propaguje, je taky strašně důležitý.

    Zkrátka bych to viděl tak, že dojde nakonec na morálku samotných autorů. Novináři mohou napsat poplašný haló článek stejně jako bloger může napsat recenzi, která mu má jen nahnat provizi. Je jen na čtenářích, jak si to přeberou.

    No a nakonec si i říkám, zda stránky, které jedou čistě na zisk za každou cenu, mají vůbec šanci na konverze a případně i na dlouhodobý úspěch?

    Z toho mi každopádně vyplývá podobný záběr, že budovat komunitu v pozadí je strašně důležité!

    Ať se daří!

  4. Díky za komentář Jakube.

    Jo, máš pravdu. Vstupuje do toho charakter a navíc i další pohledy, které jsou silně individuální. Mám-li být upřímný, nikdy jsem se za podnikatele nepovažoval. Ale pokud je zisk motivací k psaní lepšího obsahu, tak je to dobře. Jen by na něj dle mého neměla být směrována většina pozornosti. Ideálně, když se skloubí zájem a peníze. Ale je to těžká alchymie.

    S komunitou souhlasím. Podle mě je to dokonce stěžejní. Pozitivní i negativní ohlasy na problematiku autorovi strašně moc dají. Zároveň je pak i ta tvorba jiná, osobnější. Když to třeba píšeš pro konkrétní lidi.

    Ať se daří i Tobě.
    L.

Leave a Comment

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *