Brave prohlížeč: pozornost jako aktivum 21. století? (recenze)

Přibližně 30 % uživatelů blokuje na internetu reklamy. (zdroj)

Data se samozřejmě liší napříč věkem a obory, nicméně trend je jasný – počet blokujících uživatelů dlouhodobě roste. Důvody jsou přitom jednoduché – reklam je příliš mnoho, jsou nerelevantní, otravné, jsou graficky nadřazené obsahu a zvyšují datovou zátěž či zpomalují načítání webu.

Reklamu zpravidla blokujeme kvůli bannerům. Výkon (tedy počet prokliků) je v řádu desetin procent. A touto formou reklamy si rozhodně autoři projektů nevydělají ani na náklady. Tím spíše, když si velkou část odměny vezme třeba Google jako prostředník.

V tomto článku si představíme prohlížeč Brave, který si dal za cíl prostředí internetu změnit.

Prohlížeč v základu blokuje veškeré reklamy a sledování, čímž podstatně zrychluje prohlížení webu. Reklamy od Brave si můžete (nebo nemusíte) povolit a prohlížením obsahu dále získat i drobné částky v kryptoměně BAT (basic attention token, viz dále), které jsou odměnou za vaši pozornost. Brave nezapomíná ani na tvůrce obsahu, kterým můžete poslat spropitné. To si může uživatel vydělat procházením webu nebo přímo nabít do přidružené kryptoměnové peněženky.

Může takový koncept vůbec fungovat?

Brave: výhody pro běžného uživatele

K tématu reklam mám jako tvůrce projektů i prostý uživatel mnoho co říci. Ale ještě než zkusím odpovědět, rád bych prošel Brave po uživatelské stránce. Myslím si totiž, že se jedná o velmi kvalitní a podceňovaný prohlížeč.

Rychlost procházení, menší datová zátěž

Vypnutím reklam a nejrůznějších sledovacích trackerů lze dosáhnout opravdu zajímavých výsledků. Níže je printscreen videa ze stránek Brave spolu s měřením rychlosti načítání na příkladu CNN.com. Pokud cílový web obsahuje hodně balastu, načítání se může oproti konkurenci zrychlit opravdu významně. Klidně 3x či 6x.

Tato data je nutné brát s jistou nadsázkou, web je možno v řadě případů procházet i bez plného načtení. A u menších webů rovněž nedochází k významnému zahlcení reklamou. Nicméně i tak jsou to výsledky zajímavé.

Pokud přidám i něco ze svých statistik, tak čísla níže jsou z přibližně měsíčního užívání prohlížeče Brave, jen na PC. Na mobilním telefonu nejsem zase tolik aktivní. Dohromady to odpovídá blokaci přibližně 2500 tisícům reklam denně (!). Do toho se počítá i další balast, který nepřináší žádné podstatné výhody, např. Facebook pixel kvůli remarketingu či měření a vyhodnocování návštěvnosti.

Zkrátka když si jen tak přečtu recenzi, nepronásleduje mě na každém kroku nabídka na koupi nového telefonu.

blank

Další výhodou je poměrně značná úspora dat. Když jich máte málo, určitě si za ně nehodláte prohlížet reklamy a nechat se sledovat. A dále časová úspora v podobě pár minut denně.

Vysoce efektivní jedinci za tuto dobu napíšou i 500 úhozů. No, běžní smrtelníci to ani nezaznamenají, ale kumulativní nárůst minut vás jistě potěší.

Vyšší soukromí a bezpečnost

Pokud máte chvilku, zkuste si odběhnout a podívat se, co si o vás může zjistit poskytovatel internetu.

Ať chceme nebo ne, vyšší soukromí a bezpečnost se pojí s vyšší anonymitou. A řada lidí už si dnes bohužel spojuje anonymitu s něčím špatným a nelegálním. Tak to pochopitelně není. Anonymita je jen naše možnost, kterou je alespoň občas moudré využít kvůli vlastní bezpečnosti.

Brave jde v tomto uživatelům naproti. Kromě blokace trackovacích skriptů nabízí i další výhody:

  • Vestavěný prohlížeč TOR, který lze využít automaticky skrze anonymní okna. Případně možnost vyhledávat přes anonymní browser DuckDuckGo.
  • Integrace https Everywhere – pokud je stránka přístupná v https, nečekáte na přesměrování z http, což odbourává i některá další rizika.
  • Lze i nadále použít celou škálu pluginů z Google store, Brave blokuje jen některé s bezpečnostními riziky.
  • Prohlížeč nemá přístup k osobním datům svých uživatelů.
  • Prohlížeč je zdarma. Uživatel má možnost zakoupit si VPN, což bude pravděpodobně jejich hlavní zdroj příjmů.

Uživatel má podíl na zisku ze zobrazování reklam

V přechozích odstavcích jsme mnohokrát nakousli problém současné reklamy. Na Brave se mi líbí fakt, že kromě pouhé blokace přináší i svou vlastní vizi a tou je BAT (basic attention token).

Zásadní nevýhoda současného reklamního systému je, že vytrvale útočí na naši pozornost. A tady platí jednoduché pravidlo – pokud si uživatel reklamy povolí, dostane část podílu na zisku, který bude vyplacen v kryptoměně BAT. Dohledal jsem, že to má být dokonce podíl velmi významný – 70 %.

Brave to chápe jako kompenzaci za pozornost, kterou daný uživatel vynaložil na zhlédnutí reklamy.

blank

Samozřejmě každého bude zajímat, jak moc je ta kompenzace vlastně velká. A pravda je, že to nestojí za řeč. Reálně se zatím jedná o kousky až jednotky dolaru za měsíc. Na PC je to naprosté minimum, na mobilu se mi nějaká reklama občas zobrazí.

Uživatelé pak mají volbu – tedy zda si své těžce vydělané tokeny nechají, nebo zda je darují oblíbeným webovým stránkám, které navštěvují nejraději přes poměrně zajímavý systém spropitného v hlavičce.

Funkce, které se mi na Brave líbí.

Video při práci v rohu okna

Naprosto parádní funkce je možnost si pustit jakékoliv video při práci a umístit si jej do libovolného rohu prohlížeče. Takže mohu poslouchat přednášku a zároveň pracovat. Brave se chová jako přehrávač, kdykoliv mohu zastavit či znovu pustit. Třeba teď, při práci na článku.

blank

Co by stálo za vylepšení?

  • Osobně bych uvítal více možností, jak si design prohlížeče upravit. Zvlášť co se týká záložek a dalších ploch. Dříve jsem používal prohlížeč Vivaldi a přišel mi v tomto úplně nejdál.
  • Synchronizace PC a telefonu nefunguje. To je škoda, protože BAT získáváte úplně zbytečně na dva účty.
  • Na telefonu občas pomalé vyhledávání. Při zadání písmene trvá, než naskočí klíčová slova.

Basic attention token – utopie nebo budoucnost reklamy?

Pomalu se dostávám k otázce, kterou jsem si položil na začátku článku a nutno říci, že odpověď není jednoduchá. Asi cítíme, že pokud jsme v systému, který velká část uživatelů nějakým způsobem bojkotuje (tím, že si reklamy zakáže), pak tu není něco v pořádku. A nejsou to pochopitelně jen uživatelé.

blank

Google či Facebook si vezmou přes 70 % ceny, kterou zaplatí inzerent. Zbytek jde majitelům projektů. Příjmy webových stránek z reklamy však prakticky neustále klesají. Je nutný vyšší počet větších ploch, čímž se dostáváme hlouběji do spirály.

Jádrem povahy je samozřejmě neefektivita banneru. Objektivně nedává důvod zaplňovat lukrativní plochu něčím, na co klikne třeba jen 0,3 % lidí. Nicméně pokud je takový prvek zdrojem zisku, pak to celé řadě webmasterů nepřijde nikterak podivné. Dokonce aktivně hledají další, co nejotravnější a co nejdůmyslnější způsoby umístění, čímž v podstatě systematicky degradují svůj obsah na krmivo mezi bannery.

Lze naplnit protichůdné zájmy všech skupin?

Aby inzerent dosáhl vysoké návratnosti a lepšího cílení, tak bude třeba i nadále anonymně monitorovat činnost uživatele, co rád sleduje a čím skutečně na stránce tráví čas. A řekněme si narovinu, to nutně neznamená jen současné kontextové cílení v tom smyslu, že když se dívám na obrázky s kočkami, chci si jednu pořídit.

Právě celé vyhodnocování je alfou a omegou úspěchu tohoto projektu nad tradičním reklamním schématem. Shodou okolností je to zároveň i téma, o kterém toho víme nejméně.

blank

Snad by se mohlo jednat o způsob, jak rozdělit inzerentův rozpočet spravedlivěji a levněji mezi více uzlů. Už víme, že 70 % odměny náleží uživateli, který je sledován skrze machine learning. Podle toho, kde uživatel trávil svůj čas a jak se rozhodoval před koupí produktu, by zbylých 30 % mohly dostat další uzly, ne nutně poslední akvizice, která vedla ke koupi.

Pravdou však je, že celý koncept má v tomto ohledu před sebou dlouhou cestu. Zvlášť pokud jde o vytvoření infrastruktury pro inzerenty a webmastery. Google a tradiční reklamní instituce mají v tomto nezanedbatelné konkurenční výhody a obrovský náskok. Byť současný systém není ani zdaleka ideální, klíčová otázka je, zda současným uživatelům vadí, zda jej chápou a zda pátrají po změně a alternativách, které svět nabízí.

Alespoň mně osobně připadá, že současná mediální a reklamní inflace je vnímána jako natolik běžný stav, že se hledáním jiného řešení nikdo nezabývá.

Závěr

Brave je projekt, který mě po dlouhé době nadchl. V základu prohlížeč funguje výborně a není mu prakticky co vytknout. Líbí se mi dlouhodobá vize, která se opírá o to vylepšit systém reklam, dát uživatelům soukromí a zlepšit internetové prostředí jako celek.

Pravda, je to bláznivý a smělý plán, ale nejde mu nefandit. Tím spíš, když v čele projektu stojí Brendan Eich, který stál i za zrodem JavaScriptu. Což už je koneckonců technologie, která proměnila internet.

Zásadní výzvu projektu pak vidím v transparentní analytice. Koneckonců důvod, proč dá inzerent své peníze Googlu či Facebooku, je ten, že mu tito hráči poskytnou navíc solidní data, mají obrovské možnosti cílení a navrhnou dokonce i zpětnou vazbu. Přitom každý má dnes možnost koupit reklamu na internetu “decentralizovaně”, a to tím, že osloví nejrůznější projekty a webmastery na přímo. Problém je pochopitelně čas a měření výkonu.

Byť je to vznešená myšlenka, pochybuji o ziskové motivaci a odměňování těch, na které jsou reklamy primárně zacíleny, a to rovnou 70 %. To mi přijde zajímavější cashback program, ve kterém by uživatel získal určitou utracenou částku v BAT. Mně osobně po krátkodobém užívání cílení zrovna nijak zvlášť skvělé nepřišlo, ale je možné, že je to množstvím inzerentů.

Závěr je tedy jednoduchý. Prohlížeč jako takový se mi zdá výborný. Idea decentralizované reklamy mi přijde rovněž skvělá, ale v podání Brave celý koncept potřebuje ještě hodně, hodně dozrát.

Poslat článek na výlet. Sdílet!

Leave a Comment

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *