Affiliate web, případová studie – 1.díl

Je to už přibližně 6 let, co se ve volném čase věnuji webům. Za tu dobu jsem se podílel na desítkách projektů – ať už pro sebe nebo své klienty. Byly to roky strávené experimentováním, vydělal jsem i prodělal pár korun, desetitisíce lidí četlo mé texty a hrstka z nich i reagovala a já jsem za tyhle zkušenosti vděčný.

Poslední dobou mám však pocit, že mi něco schází. Je to odevzdanost projektu s větším potenciálem a trvalejší budoucností. Chci svou práci dělat pořádně a založit projekt, který by mě mohl jednou živit. V tomto seriálu se budu dělit o své dílčí úspěchy i problémy.

Současný stav a výsledky

Moje práce je hodně roztříštěná mezi menší projekty. Má to svou logiku, abych nasbíral zkušenosti (a občas se vyhnul nepříjemným úkolům), přeskakoval jsem často od jednoho k druhému. Návštěvnost je poměrně vysoká, ale bez komerčního potenciálu. Zaměření projektů bylo do dnešní doby hodně unikátní a to má samozřejmě i své nevýhody – tím, že se vyhnete konkurenci se prostě vyhnete i oborům, kde jsou peníze.

Mojí další chybou bylo přílišné zaměření se na vzhled. Učil jsem se kódovat a psát šablony úplně z nuly. Obsah jsem ve svých očích považoval za podružnější.

Co s tím?

Asi se nabízí věci dělat přesně opačně – zaměřit své síly na jeden projekt a prostě se o kus koláče porvat s konkurencí. Zkoušel jsem různé formy získávání peněz z obsahu a nejvíc se mi líbí myšlenka affiliate marketingu – což není vlastně nic jiného, než provize za prodej.

Jako v každém prodeji tu platí docela drsné Paretovo pravidlo. Podle slov Michala Majgota se do 10% nejlepších dostanete i s jedním úspěšným prodejem. A pak jsou tu mezi nejlepší desetinou obrovské výkonové rozdíly. Já osobně se řadím někam mezi. Mám několik konverzí za měsíc – nejsem tedy úplný začátečník, ale mezi špičku ani zdaleka nepatřím.

Realistický cíl?

Můj sen je uživit se vlastním internetovým projektem na plný úvazek. Abychom si rozuměli, nehledám pasivní příjem, ale nezávislost práce na čase a místě.

Třetinu pracovního dne mám pevně danou. Pokud se snažíte pracovat po běžné pracovní době, pak jistě víte, že vaše schopnost soustředit se na práci je hodně omezená. V průměru víc jak 2-3 hodiny denně ze sebe nevymáčknu. Tomu odpovídá i můj cíl:

Dosáhnout výdělku alespoň 25 tisíc měsíčně – tedy takové spodní hranice na uživení do dvou let.

Ok, potřebuji plán

Doteď jsem si hrál na menších písečcích. Půjde o můj první velký projekt a potřebuji ho naplánovat. Většinou jsem trávil svůj čas hledáním zajímavých nik, ale tady je moje nika prakticky celý jeden obor. Rozhodl jsem se (alespoň prozatím) držet v tajnosti téma i adresu webu. Toto jsou body ve kterých mám poměrně jasno.

Designed by Freepik
Designed by Freepik
  • Bude se jednat o recenze produktů a jedním z klíčových faktorů je jejich vzhled. Návštěvníka budu předávat přes odkaz pod obrázkem s detaily a cenou. S tímhle se dá dobře pracovat – například připravit list deseti nejlepších produktů, seznam obrázků s výhodami a nevýhodami nebo připravit celé galerie s affiliate odkazy. Bude to vlastně takový kočkopes, magazín spojený s “e-shopem” dohromady.
  • Nejvíce odkazů bude přímo v popiscích obrázků a v textu na místech, kde budou dávat smysl. Další odkazy na kategorie mateřského eshopu budou pod článkem, nebo v záhlaví. Provize a výška objednávky v oboru jsou poměrně zajímavé a délka cookies až 60 dní. Návštěvník tedy může nakoupit klidně i něco jiného 2 měsíce poté, co klikne na odkaz a já svou provizi získám.
  • Vůbec poprvé budu sbírat emaily a budovat si svou databázi kontaktů.

Projekt sem si rozdělil do několika fází jako inspirace mi posloužil tento affilák, který působí na Redditu, samo o sobě je to hodně zajímavé čtení, doporučuji projít.

  1. Budování obsahu – Mám v plánu napsat cca 60 tisíc slov za 3 měsíce. Přibližně 1/3 uveřejním ihned, zbytek bude fronta pro pravidelné přispívání. Fronta příspěvků mi umožní psát i nárazově bez nutnosti přerušovat časové intervaly mezi články. Mám v plánu tvořit užitečný obsah s nejrůznějšími tipy v celé oblasti, žádnou rychlokvašku. V rychle splácaných projektech nevidím dlouhodobý potenciál – ten je pouze v informační hodnotě. Samozřejmě, nechci zadělat internet články o obsahu 2000 slov na téma “modrá bavlněná utěrka”. Už teď vím, že u některých článků půjde hlavně o obrázky a text bude doplněk.
  2. Propagace – Tam kde to půjde budu propagovat po zveřejnění. Nicméně větší investice do propagace (časová i finanční) přijdou až s obsahem na úrovni 150 tisíc slov a více. Nechci zkrátka ztrácet čas s něčím, co ještě není hotové. Právě propagace je nejtěžší fáze celého procesu. Abych byl upřímný, je docela jedno, jaký máte web – je to všechno o propagaci. Ta představuje rozhodující faktor mezi úspěchem a neúspěchem affiláka.
  3. Investování – V momentě, kdy budu mít svou základnu čtenářů, přijde na řadu poslední fáze – udělat maximum proto, aby byl web výdělečný a přidat mu na hodnotě. Toho lze dosáhnout laděním vzhledu, přidáváním nového obsahu, kvalitnějších fotek nebo pluginů a třeba i investice do PPC reklamy. Tyhle věci stojí peníze, ale projevují se na zisku a přidávají další hodnotu, která zlepšuje první dva body.

Průzkum trhu

Nemám rád dlouhé analýzy a detailní průzkumy. Nebaví mě to a pochybuji o jejich hodnotě. Místo toho jsem se zaregistroval do příslušných affiliate programů, sdělil lidem na druhé straně svůj záměr a napsal jsem si o nějakou inspiraci, které bych se mohl chytit. Když se nezeptáte, odpověď je vždycky ne.

Díky tomu jsem získal odkazy na zajímavé tématické weby známých affiláků. A světe div se, našel jsem hodně podobný nápad tomu mému. Projekt je delší dobu bez údržby a stále prý generuje zajímavé příjmy (cca 140 článků s obrázky a minimem textu). Hurá, moje teorie by mohla být správná. Weby jsem obhlídl, kde bych mohl přidat na kvalitě a našel jsem 2 nebo 3 nápady, které jako správný umělec ukradnu.

Hodně času jsem strávil návrhem kvalitní struktury webu. Budu mít obecnější články a pod nimi budou zařazeny konkrétnější fráze (další články), které jsou lukrativnější díky cílenější návštěvnosti. Chci aby se v tom lidé nějak vyznali a zároveň abych na tom co nejvíce získal vzájemnými odkazy.

Proč o tom vlastně píšu?

Mohl jsem to hezky potichu zkusit a neuspět. No, nějak se mi nechtělo. Potřebuji na sebe vyvinout páky, i kdyby to měla být ta hrstka návštěvníků, která sem občas zabloudí. Už mě nebaví počítat desetikoruny a chci se pustit do něčeho pořádného. Máme tu 1. září, každý měsíc přidám, co je u mě nového. Snad v pololetí nepropadnu. Pokud chcete, přidejte se ke mě. Můžeme se vzájemně motivovat.

Affiliate web, případová studie – 1.díl
Ohodnotit článek

Poslat článek na výlet. Sdílet.

5 komentářů

  1. Affiliate reality shows není nikdy dost, tohle mě baví číst a sledovat 🙂 Držím palce a přeji ať se daří. Mám podobný cíl a už delší čas uvažuji nad tím, že bych taky začal psát podobné články, tak uvidím, třeba se někdy přidám 🙂

    1. Taky děkuji za podporu. Uvidím, jak to půjde – přeci jen jsem začátečník a na spoustu věcí mám trochu naivní pohled. Očekávám brzký střet s realitou :). Rád si něco přečtu z jiného pohledu, odkaz na budoucí článek uvítám.

Leave a Comment

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *